Hints Escapespel

 

Zitten jullie vast in één van de puzzels? Geen probleem! Het escapespel is niet gemakkelijk op te lossen. Gebruik zo veel hulp als je zelf wilt. De hints hier onder zijn gesorteerd per getal, klik er doorheen tot waar je vast zit en kijk of je verder komt met de hint die we geven.

Heb je een deel van het escapespel in handen en staat die hier onder niet tussen de hints? Dan is het een onderdeel van één van de puzzels die hier onder staan. Probeer verder te gaan met een ander onderdeel, of gebruik een hint voor één van de puzzels. Wie weet is het daar een onderdeel van.

Let op! Zitten in jouw escapespel kerstboompjes die open zijn? Dan heb je de oude versie ontvangen!  klik hier om de juiste versie te downloaden van de boompjes en hier om de laatste versie van het hele escapespel te openen.

De kerstboom – Het eerste getal van de pincode

De puzzel met de kerstboom vertelt je het eerste getal van het wachtwoord. Help de Kerstman door er achter te komen welk getal bovenin de kerstboom komt te staan.

Je ziet een kerstboom met lege vakjes. De bedoeling is om er achter te komen welk getal in het bovenste vakje komt te staan. Het getal in een vakje is de som van de twee vakjes er onder. Op de onderste rij zie je bijvoorbeeld 24 en 7 staan. Op de tweede rij, in het vakje erboven, komt dus het getal 31. Werk zo de rest van de kerstboom door.

De kerstboom

Als je vast zit, probeer uit te rekenen welk getal je wel weet. Som kun je niet naar boven, maar bijvoorbeeld wel opzij of naar beneden.

Mocht je nog meer hulp nodig hebben, kijk dan bij de volgende aanwijzing!

Op de onderste rij is het vijfde getal van links 20. En op de vijfde rij (van onderen geteld), helemaal rechts staat het getal 220.

Mocht je er niet uit komen, of wil je jouw antwoord controleren? Bekijk dan de volgende tab voor het antwoord.

Het getal bovenaan de kerstboom is 800. Dat is het eerste getal van het wachtwoord.

De route van de slee

De route van de slee staat aangegeven op een kaart. Maar wat vertelt deze route je..?

De route van de slee gaat in een bepaald patroon de wereld over. De steden waar de slee stopt, staan aangegeven met een rood pinnetje. Op één plek stopt de slee direct dubbel zoals je ziet. Waar vind je dit pinnetje nog meer terug?

Het rode pinnetje vind je terug op dat donkere vel met witte letters. De route die de slee maakt, kun je door de letters volgen en dan komen daar twee woorden uit. Begin op de K, en eindig op de D.

De letters kniprood

Als je de letters goed volgt, komt daar uit KNIP ROOD. In de documenten vind je een vel met gekleurde cirkels. Knip de rode cirkel uit. Het vel past perfect op iets anders uit het escapespel. Leg het vel daarop, wat zie je door het gat wat je hebt geknipt?

De blokken

Leg het vel met de cirkels op het vel met al die formules. Als je dat goed doet, zie je staan 4 – 3. En 4 – 3 = 1, dus dat is je antwoord!

Vel met letters en cijfers

De puzzel met vierkanten en kerstplaatjes

Je moet iets doen met die negen vierkanten. Maar wat?

Op een pagina staat een lange tekst in codetaal, namelijk de bomentaal van de elven op de Noordpool. Er zijn zoveel verschillende kerstbomen op de Noordpool, dat de elven er een eigen taal van hebben gemaakt.

Als je deze tekst ontcijfert, staat er uitgelegd wat je met de negen vierkanten moet doen. Heb je de tekst al ontcijferd en kom je niet uit de puzzel? Lees dan de volgende aanwijzing!

Het is de bedoeling dat je een groot vierkant maakt van de negen losse vierkanten. Elke zijde heeft een plaatje, en wanneer twee zijdes tegen elkaar aan liggen moeten zij met hetzelfde plaatje naar elkaar toe liggen.

Wanneer je de puzzel compleet hebt, bekijk je de bovenste drie plaatjes. Die vertellen je een deel van het wachtwoord.

Het kan ingewikkeld zijn om te zien hoe de puzzel in elkaar wordt gelegd. De plaatjes liggen niet op de kop of op de zijkant, maar allemaal netjes recht naar beneden.

En kijk eens naar de groene kransen. Twee kaartjes hebben groene kransen aan beide zijkanten, maar er zijn niet genoeg vierkanten met groene kransen aan de zijkant om er tegen aan te leggen. Zo weet je dat ten minste één van die stukjes aan de zijkant van de puzzel komt te liggen.

De twee vierkanten met de twee groene kransen er op liggen allebei aan de zijkant. Eén rechts op de bovenste rij en de anders links op de middelste rij.

Het kaartje met de twee kerstballen er op ligt op de onderste rij in het midden.

Wanneer je de puzzel compleet hebt, vertellen de bovenste plaatjes je één van de cijfers van het wachtwoord. Die cijfers kun je opzoeken door de twee cirkels uit het escapespel over elkaar te leggen.

Als je de puzzel in elkaar zet, zie je bovenaan een sneeuwman, een hobbelpaard en een kerstbal. Vervolgens leg je de twee cirkels uit het spel op elkaar, zo dat de kleuren op de buitenste en de binnenste ring overeenkomen. Zoek de nummers bij de sneeuwman, het hobbelpaard en de kerstbal op en dan krijg je het getal 171 uit. Je hebt een deel van het wachtwoord gevonden!

De vierkanten puzzel

De postkaart voor de Kerstman

Een kind genaamd E. Brouwer heeft een postkaart gestuurd naar de Kerstman. Wat vertelt deze kaart je?

Op een pagina staat een lange tekst in codetaal, namelijk de bomentaal van de elven op de Noordpool. Er zijn zoveel verschillende kerstbomen op de Noordpool, dat de elven er een eigen taal van hebben gemaakt.

Als je deze tekst ontcijfert, staat er uitgelegd wat het tweede getal van het wachtwoord is. Namelijk, alle getallen van de familie Brouwer bij elkaar opgeteld.

De postkaart voor de Kerstman is getekend door iemand die E. Brouwer heet. Wie zou dit kunnen zijn?

Bekijk de bladzijdes uit het grote boek van de Kerstman. Daar vind je een aantal kinderen met allerlei informatie over ze. Waar woont het kind, heeft het kind een broertje of zusje? Is het kind lief of stout geweest, etc.

Op de postkaart staat dat dat E. Brouwer een broertje heeft. Je bent dus op zoek naar iemand wiens naam begint met een E., die ook een broertje heeft. De twee kinderen zijn te vinden op de bladzijdes uit het grote boek van de Kerstman.

Wanneer je de lijst bekijkt kom je er achter dat de kinderen van de familie Brouwer Evi en Lucas moeten zijn. Beide kinderen zijn lief geweest en krijgen daarom de cadeaus van hun verlanglijstje.

Gebruik de twee cirkels uit het escapespel om op te zoeken welke cijfers overeenkomen met de cadeautjes voor Lucas en Evi. Al deze cijfers bij elkaar opgeteld geven een deel van het wachtwoord.

Als je de cadeaus voor Evi en Lucas bekijkt, zie je dat zij een rode kersttrui, een ster, een candy cane, een rode kerst ster, een harp en een teddybeer willen hebben voor kerst.

Vervolgens leg je de twee cirkels uit het spel op elkaar, zo dat de kleuren op de buitenste en de binnenste ring overeenkomen. Zoek de nummers bij de juiste plaatjes, tel die allemaal bij elkaar op en je krijgt het getal 30 uit. Je hebt het tweede getal van het wachtwoord gevonden!

 

De ondervragingen

De politie heeft een aantal Noordpool bewoners ondervraagd. Vijf van deze ondervragingen vind je terug in het dossier. Deze leiden je naar de naam van de nep elf.

De vijf ondervragingen helpen je om de naam van de nep elf te onderscheppen. Er is een document met allemaal elven benen + hun schoenen. Eén van die elven is de nep elf. Elke ondervraging helpt je om een aantal benen weg te kruisen.

Begin bij ondervraging 1, van Winky de elf. Deze is vrij makkelijk, je leest hier dat de nep elf schoenen aan had.

Ga vervolgens naar ondervraging nummer 2, van Ginny de elf. Gebruik de ondervraging van Winky om de gekleurde blokken te ontcijferen. In de ondervraging van Winky is het woord ‘Noordpool’ in het blauw geschreven. Zo weet je dat bij Ginny in het blauwe blok het woord Noordpool komt te staan. Nadat je deze ondervraging hebt ontcijferd, kun je weer elven benen wegstrepen.

Gebruik de ondervraging van Ginny om de tekst van de ondervraging van Peperkoek man te ontcijferen.

Door de plaatjes uit de ondervraging van Ginny te gebruiken, lees je dat de Peperkoek man nogal heetgebakerd is omdat er een idiote elf een hap uit hem heeft genomen vorige week. Die elf had geen bolletjes aan, op of onder zijn schoenen. De elven benen met bolletjes aan de schoenen, of een bolletjes patroon op de schoenen kun je dus wegstrepen.

Ga nu naar de ondervraging van Snowy. Je moet nu de vorige kaartjes combineren om er achter te komen wat er op de ondervraging van Snowy staat. Maar, er staat ook ineens een code in de tekst. Uit de tekst kun je achterhalen welk woord daar hoort te staan. Weet je nu al hoe die code werkt? Voor het ontcijferen van de  ondervraging van Rudolph zul je er achter moeten komen wat die code betekent.

Als je de codes uit de ondervraging van Rudolph ontcijfert, heb je het laatste stukje van de puzzel te pakken. Zo weet je welk paar benen van de nep elf is.

Elk stukje code staat voor een woord. Je bent dus op zoek naar 9 woorden. De code begint steeds met een cijfer van 1 t/m 5. Die geeft aan op welk kaartje je moet kijken..

Wanneer je de cijfers hebt ontcijferd, weet je welk paar schoenen van de nep elf is en weet je welk badgenummer van die elf is.

Wanneer je de codes ontcijfert op de ondervraging van Rudolph staat er:
Had de elf een gesp op zijn schoenen? Ja.

Nu weet je welk paar schoenen van de nep elf is, en zie je dat het badgenummer van die elf 124 is.

Pak nu de medewerkerslijst van de Noordpool erbij en zoek de elf met badgenummer 124 op. Wat is zijn naam? Dat is het laatste stukje van het wachtwoord!

Didgames Logo - heel klein